Az AirHelp, amely egyébként a járatkésések miatt kártérítések behajtásában közvetít, három tényezőt vett figyelembe az összesített pontszám kiszámításánál.
- Járatok pontossága
- Minőség és szolgáltatások (a Skytraxresearch.com adatai alapján)
- Kártérítési panaszok kezelése
Mikor jár kártérítés?
Az utasnak 250 és 600 euró (78 ezer és 187 ezer forint) közötti kártérítés jár abban az esetben, ha a légitársaság megtagadja tőle a beszállást, törli a járatot, vagy több mint három órát késik. A kártérítés pontos összege a megtett távolságtól és a késés időtartamától függ (pontos nagysága itt található). A rendelet csak akkor alkalmazható, ha az EU valamely országából indul a gépünk bármely országba a világon, illetve, ha az EU valamely országába közlekedik a repülő az unió határain kívülről (feltéve, ha egy EU-tagállam által megadott működési engedéllyel rendelkezik a légitársaság). Rendkívüli körülmények esetén a légitársaság mentesül a fizetés alól. Akkor sem kell fizetnie, ha 14 nappal az utazás előtt értesíti az utast a törlésről, de természetesen ilyenkor is köteles ingyen átfoglalni párhuzamos járatra.
A kártalanításon túl a reptéren biztosítandó szolgáltatások attól függetlenül járnak az utasnak, hogy hibáztatható-e a légitársaság a fennakadásért. Tehát sztrájk, vagy köd miatti hosszú késés, törlés esetén is kommunikációs lehetőséget kell felajánlani az utasnak, szállást is kell biztosítani, és el is kell szállítania az utast a hotelbe. Ez tömeges törlések esetén meghaladja légitársaság képességeit, jó, ha az utas maga intézkedik, de mindenről számlát kér, hogy költségeit utólag meg tudja téríttetni.
Az összesített rangsor élén hagyományos légitársaságok állnak, ami nem meglepő. Az már inkább, hogy a többi listához képest – az összetettebb módszer miatt – több eltérés is mutatkozik. Az élen szereplő Singapore Airlines, Etihad Airways és Qatar Airways más összehasonlításokban is jól teljesít, deaz Austrian Airlines, a kanadai Air Transat vagy az olasz Air Dolomiti előkelő helyezése szokatlan.Meglepő az is, hogy az Emirates csak a 15. helyre szorult, de a Lufthansa 27. vagy a Turkish Airlines 31. helye is elgondolkoztató.
A legjobb tíz légitársaság
(az összesített pontszám alapján)
1. Singapore Airlines
2. Etihad Airways
3. Qatar Airways
4. Austrian Airlines
5. Air Transat
6. Air Dolomiti
7. British Airways
8. Virgin Atlantic
9. Air Lingus
10. TUI Fly
Versenyben a fapadosok
A három nagy európai fapados légitársaság versenyében, amelyek a budapesti forgalomból is jelentős szeletet hasítanak ki, szintén akadnak meglepetések. A Ryanair, amely 2014-ben indította el a Mindig jobbak leszünk programját, és azóta valóban számos utasbarát intézkedést hozott, csak a 83. lett a 87 vizsgált társaságból. Noha a járatok pontossága nagyon jó, és a szolgáltatások minősége is átlagos,a panaszok kezelésében a legrosszabb helyezést kaptaa brit Monarch Airlines-szal közösen. Ennek oka az lehet, hogy az ír fapados cég szabályzatában kikötötte: az utasnak közvetítő bevonása előtt közvetlenül hozzá kell fordulnia kártérítési követelésével, és csak ír bíróság dönthet a vitás esetekről.
Forrás: Budapest Airport
A tíz legrosszabb légitársaság
(az összesített pontszám alapján)
78. Air China
79. Gulf Air
80. Pakistan International Airlines
81. China Eastern Airlines
82. Egyptair
83. Ryanair
84. Monarch Airlines
85. Tunisair
86. SmartWings
87. Bulgaria Air
A Wizz Air a 49. az összesített listán, ami az jelenti, hogy a legjobb a pontszáma a nagy fapadosok közül. Pontosságban és minőségben a Ryanairrel azonos értékelést kapott, de a kártérítési kérelmek kezelésében sokkal jobbat. A 73. helyen lévő EasyJet a szolgáltatások terén két társához hasonlóan szerepelt, de a járatok pontosságában rosszabbul teljesített, a panaszok kezelésében pedig a kettő között. Érdekesség még, hogy a fapados ranglistákat rendre megnyerő Norwegian is csak a 71. az AirHelp rangsorában.