Egy 2016-os tanulmány előrejelzése szerint 80 százalék annak a valószínűsége, hogy 2061–2081 között a nyarak melegebbek lesznek, mint az 1920–2014 közötti legmelegebb nyarak. Ez ráadásul csak a bolygó átlaghőmérsékletét illeti, a városokban viszont ennél is sokkal súlyosabb lesz a helyzet. A városok ugyanis anyagukból és szerkezetükből adódóan csapdába ejtik a hőt, így nappal 2 ºC-kal, éjjel pedig akár 12 ºC-kal is melegebbek lehetnek, mint környezetük. A betonépületek és az aszfalttal burkolt utak ugyanis éjszaka kisugározzák a nappal elnyelt hőt, így a naplemente után sem lesz jelentős az enyhülés.
Mivel a tartós hőség nagy terhet jelent a szervezet számára, és komoly egészségügyi gondokat okozhat, a problémára mindenképp megoldást kell találni. Los Angelesben éppen ezért érdekes projektbe vágtak bele a szakértők, amely révén reményeik szerint a következő 20 év során 1,7 ºC-kal csökkenthetik a város átlaghőmérsékletét. A kezdeményezést a település vezetői is támogatják, ami nem véletlen. A város jelenleg átlagosan több mint 3 ºC-kal melegebb, mint a környező sivatag, és nyaranta 60–70 ember hal meg a hőség közvetlen következményei miatt.
A helyzetet több dologgal igyekeznek javítani az illetékesek. Egyrészt a következő két évben 40 ezer fát ültetnek el, a következő két évtizedben pedig összesen egymillió további növényt terveznek eltelepíteni. A fák a tudományos vizsgálatok alapján nagyon sokat segítenek a városi hőmérsékleti viszonyokon és a légszennyeződési helyzeten is. A nagyszabású terv másik részeként hővisszaverő tetőkkel látják el az újépítésű házakat, 12 ezer ilyen szerkezet már el is készült.
A terv harmadik része egyelőre a kísérleti fázisban van, de máris nagy az érdeklődés iránta más nagyvárosok részéről is. Röviden arról van szó, hogy az utcákat egy világos bevonattal látnák el, amely jobban visszaveri a napsugarakat, és lecsökkenti az aszfalt által elnyelt hő mennyiségét. A bevonatot egyelőre csak kisebb aszfaltfelületeken tesztelik, de az eddigi kísérletek alapján a kezelt és a kezeletlen foltok felszíni hőmérséklete között közel 9 ºC is lehet a különbség.
A szakértői becslések alapján már azzal is jelentősen javítható lenne a helyi időjárás, ha a város aszfaltfelületeinek harmadát bevonnák a borítással. Persze ez is óriási vállalkozás lesz, hiszen a bevonat több mint 6 millió forintnak megfelelő összegbe kerül kilométerenként, és csak hét évig bírja a strapát. Azzal ugyanakkor mindenki tisztában van, hogy a magas költségek ellenére valamit biztosan tenni kell, ha azt akarjuk, hogy a jövőben is élhetők legyenek a városok.