Scuderia Ferrari Sebastian Vettel Mercedes AMG Petronas F1 Team Magazin Forma-1 Lewis Hamilton F1 Hírek

Mennyit ér a 28 pont, és mekkora bajban van Vettel?

Lewis Hamilton kényelmes helyzetben? A mumuspályán aratott győzelme után olyasmit is megengedhet magának, amit Sebastian Vettel már nem. De kinek kedveznek a hátralévő helyszínek, és valóban ennyire nehéz helyzetbe került volna a Ferrari?

Kiütni az ellenfelet idegen pályán – a futballban ez általában akkor is biztos továbbjutást jelent, ha még hátravan a visszavágó. A Forma–1-et persze egy kicsit másképpen játsszák. Itt több forduló vezet a végső siker felé, hazai pályának pedig az számít, amely jellegét és a körülményeket tekintve jobban fekszik az adott csapat autójának és versenyzőjének.

Szingapúr esetében elmondható, hogy a Ferrari volt otthon, mégis a Mercedes aratott hatalmas diadalt. A Scuderia idén eddig összesen három alkalommal volt egyértelmű és komoly fölényben a csillagosokkal szemben: Monacóban, Magyarországon és Szingapúrban. A minta könnyen felismerhető. A leglassabb pályákról, speciális helyszínekről van szó, melyből az olaszok pechjére viszont már nincs több az idei naptárban.

Ez csak még értékesebbé teszi Lewis Hamilton és a Mercedes hétvégi győzelmét. „A Ferrari számára ez totális katasztrófa. Szingapúrban maximális pontot szerezhettek volna, de nulla ponttal mentek haza” – mutatott rá az ennek természetesen örülő Niki Lauda.

Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen ütközése (Fotó: MTI/EPA - Diego Azubel)

Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen ütközése (Fotó: MTI/EPA – Diego Azubel)

Szerinte a hátralévő hat hétvégén visszatérnek a „normális” bajnoksághoz, ami az év nagy részét jellemző szoros csatát kínál, anélkül, hogy olyan nagy kilengések jönnének, mint amilyet Monzában a Mercedes, vagy Szingapúrban a Ferrari irányába láthattunk. „Malajziában újra normális módon versenyzünk. Ismét köztünk és a Ferrari között fog eldőlni, esetleg a Red Bull is bekapcsolódhat. De pillanatnyilag maximálisan elégedett vagyok” – tette hozzá a német csapat tanácsadója.

Nagy kérdés, a hátralévő pályák közül melyik milyen mértékben kedvezhet az egyik vagy a másik gárdának. Hamilton úgy érzi, jók a kilátásaik. „Malajziában rendben leszünk. Japán egy nagy leszorítóerős pálya, ott szoros lehet. De a Red bull is nagyon erős az ilyen helyszíneken. Nem az lesz a legerősebb pályánk, az biztos. Austinban rendben leszünk, Mexikóban maximális leszorítóerővel megyünk, de ott a ritka levegő csökkenti a légellenállást. Ez talán másoknak kedvez. Brazíliában a Red Bull és a Ferrari is nagyon erős lehet. De ki tudhatja ezt előre?” – latolgatta az esélyeket a brit.

A szavaiból következő döntetlen közeli eredmény mindenképpen az előnyben lévőnek kedvezne. Toto Wolff nem tart még egy, a mostanihoz hasonló nehéz helyzettől. „A szingapúri nehézségeink miatt nem kell aggódnunk. Az első tíz helyezett ugyanaz volt, mint Magyarországon, tehát a pálya nem feküdt nekünk. Meg kell értenünk, miért. A korábbi években is ugyanez történt Szingapúrban, aztán már a következő versenyre összpontosítottunk.”

Vettel már kétszer fordított rosszabb helyzetből

Sebastian Vettelt eközben kicsit sem foglalkoztatja a papírforma és az esélylatolgatás. „Teljesen mindegy, hogy papíron melyik pálya kinek fekszik. A végén csakis az számít, hogy Abu-Dzabiban ki lesz elöl” – mutatott rá. Szingapúri kiesése után pedig azt is hangsúlyozta: „Nem történt világvége, még lesz lehetőségünk.”

Ha valaki, ő pontosan tudhatja, miért nem lehet a papírforma alapján előre tervezni. Pályafutása során már kért alkalommal is fordított a mostaninál nagyobb ponthátrányból. 2010-ben hat futammal a vége előtt 31 ponttal volt lemaradva az akkor még éllovas Lewis Hamiltontól. Az utolsó versenyre Fernando Alonsóval szemben 15, Mark Webberrel szemben 7 pontos lemaradással érkezett, végül mégis őt koronázták világbajnokká. Két évvel később, 2012-ben 29 ponttal állt Alonso mögött hat versennyel a vége előtt, és akkor is sikerült fordítania.

Sebastian Vettel harmadik bajnoki sikerét ünnepli 2012-ben Brazíliában (Fotó: xpbimages.com)

Sebastian Vettel harmadik bajnoki sikerét ünnepli 2012-ben Brazíliában. Képes lesz harmadszor is fordítani ekkora hátrányból? (Fotó: xpbimages.com)

Emellett érdemes kiemelni, hogy idén Hamilton is volt már 25 pontos hátrányban Monaco után, és most mégis ő vezeti a bajnokságot. Elég egy kiesés az eddig – a mezőnyből egyedüliként – valamennyi idei versenyen pontot szerző britnek, és a differencia máris újra 3 pontra olvadhat.

Technikai téren is előnyben a Mercedes?

Remény tehát mindig van, ám a statisztika és a történelem példái sok esetben ugyanúgy nem érnek semmit, ahogyan a papírforma. Vettel az említett két évben a legjobb autóban ült, s 2012-ben pedig egy év végére erősen visszaeső Ferrari volt az ellenfele. Ez esetben ilyen előnyről nem beszélhetünk. Sőt, azt sem lenne merészség kijelenteni, hogy pillanatnyilag éppen ő van hátrányban technikai szempontból, s Hamiltonnak is ezen előnnyel sikerült fordítania a 25 pontos hátrányról.

Ezt erősíti, hogy a legutóbbi tíz versenyből 6-ot Hamilton nyert meg, Vettelnek pedig ez idő alatt csak a két lassú pályán jött össze az első hely. Bár tény, hogy a papíron Mercedesnek kedvező Spában is a Ferrari mutatkozott gyorsabbnak vasárnap, a címvédő csapat számára nagy előnyt jelent az időmérős fölény, amely a szoros csata ellenére legtöbbször már a futam rajtja előtt őket hozza kedvezőbb helyzetbe. Ami egy kiélezett csatában akár döntőnek is bizonyulhat. Ez volt az alapja többek között a Belga Nagydíj megnyerésének is.

28 pont ide vagy oda, a Mercedes nem dőlhet hátra, a Ferrari pedig nem adhatja fel. Ez volt az üzenete a két csapat főnökének is. „Most sokkal nehezebb lett, de még nincs vége” – nyilatkozta Marurizio Arrivabene. „A versenycsapat, a maranellói gyár, de még a GT-részleg is dolgozik, mert szívügye a Ferrari. Ígérjük, hogy a legutolsó pillanatig harcolni fogunk, a legutolsó kanyarig. Nehéz lesz, de nem lehetetlen. Még nincs vége! Nagyon sajnálom a szurkolóinkat, de vissza fogunk térni! Bizonyítottuk, hogy jó az autónk, két kiváló versenyzőnk van, és az utolsó futam utolsó kanyarjáig harcolni fogunk. Együtt, mi és a versenyzőink.”

Lewis Hamilton és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Lewis Hamilton és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Mercedeses kollégája, Toto Wolff eközben arra figyelmeztetett, hogy éppen a kényelmesnek tűnő helyzetük jelentheti a veszélyt számukra. „Nem ejthetjük el a labdát, az viszont igaz, hogy a Ferrari helyében nem érezhetnénk kényelmesen magunkat huszonnyolc pontos hátránnyal. Bármelyik nézőpontból is nézzük ezt, úgy kell eljárnunk, ahogyan tettük az elmúlt években is: folytatnunk kell a munkát. Ünnepelni úgyis lesz még időnk, miután elvégeztük a munkát” – intett óvatosságra. És mérnökeit is figyelmeztette már. „Volt egy megbeszélésen James Allisonnal. Csak annyit mondott: »Huszonnyolc pont.« Erre én: »Igen, de nem szabad kiengednünk.«”

Niki Lauda szerint van okuk magabiztosnak lenni. „A huszonnyolc pont nem rossz. Eddig mindig csak két-három pont volt a különbség az egyik vagy a másik irányba. Ez egy kényelmes előny. Úgy fogalmaznék, egy kis elődöntő volt ez.”

Hamiltonnak lehet, Vettelnek már nem

Ezen előzetes döntésnek megvannak a pszichológiai előnyei is. Miközben Vetteléknek mostantól tilos óvatoskodniuk, és agresszíven támadniuk kell, s miközben már egyetlen hibát sem véthetnek, a Mercedesnek előnye tudatában már lesz lehetősége taktikázni és megfontolt döntéseket hozni.

Hogy egy milyen módon hat Hamilton hozzáállására? „Erről Lewist kéne megkérdezni, de nem hinném, hogy kiengedne” – vélekedett Wolff. „Úgy kell folytatnia, ahogyan eddig. Nem engedhet ki. Még van hátra hat verseny, ennyiszer huszonöt pont szerezhető. De nyilván jobb huszonnyolc pontos előnnyel, mint kevesebbel.”

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Hamilton megerősítette, nem lesz kevésbé agresszív csak mert nagy az előnye. A lehetőség ugyanakkor adott előtte ahhoz, hogy az olyan helyzetekben, amilyen Vettel számára a szingapúri rajt volt, ne kelljen hasonlóan nagy kockázatot vállalnia, mint amibe a német belement. „Semmiképpen sem fogok változtatni, mivel amit eddig csináltam, úgy néz ki, működik. Ez a megfelelő elegye az agresszivitásnak és az óvatosságnak. Ez a recept bevált, ezért továbbra is ezt fogom használni” – bocsátotta előre a bajnoki éllovas.

További tartalmak

Pénzügyi szempontból jó éve volt a főváros...

Minden korábbinál többen, 3200-an látogattak ki a...

Két forinttal csökkenti a 95-ös benzin literenkénti...

Az energiahatékonyságot javító megoldások napjaink...

A családoknak a boldogsághoz fizikai, anyagi és lelki...

Tovább az eszköztárra