Kiütni az ellenfelet idegen pályán – a futballban ez általában akkor is biztos továbbjutást jelent, ha még hátravan a visszavágó. A Forma–1-et persze egy kicsit másképpen játsszák. Itt több forduló vezet a végső siker felé, hazai pályának pedig az számít, amely jellegét és a körülményeket tekintve jobban fekszik az adott csapat autójának és versenyzőjének.
Szingapúr esetében elmondható, hogy a Ferrari volt otthon, mégis a Mercedes aratott hatalmas diadalt. A Scuderia idén eddig összesen három alkalommal volt egyértelmű és komoly fölényben a csillagosokkal szemben: Monacóban, Magyarországon és Szingapúrban. A minta könnyen felismerhető. A leglassabb pályákról, speciális helyszínekről van szó, melyből az olaszok pechjére viszont már nincs több az idei naptárban.
Ez csak még értékesebbé teszi Lewis Hamilton és a Mercedes hétvégi győzelmét. „A Ferrari számára ez totális katasztrófa. Szingapúrban maximális pontot szerezhettek volna, de nulla ponttal mentek haza” – mutatott rá az ennek természetesen örülő Niki Lauda.
Szerinte a hátralévő hat hétvégén visszatérnek a „normális” bajnoksághoz, ami az év nagy részét jellemző szoros csatát kínál, anélkül, hogy olyan nagy kilengések jönnének, mint amilyet Monzában a Mercedes, vagy Szingapúrban a Ferrari irányába láthattunk. „Malajziában újra normális módon versenyzünk. Ismét köztünk és a Ferrari között fog eldőlni, esetleg a Red Bull is bekapcsolódhat. De pillanatnyilag maximálisan elégedett vagyok” – tette hozzá a német csapat tanácsadója.
Nagy kérdés, a hátralévő pályák közül melyik milyen mértékben kedvezhet az egyik vagy a másik gárdának. Hamilton úgy érzi, jók a kilátásaik. „Malajziában rendben leszünk. Japán egy nagy leszorítóerős pálya, ott szoros lehet. De a Red bull is nagyon erős az ilyen helyszíneken. Nem az lesz a legerősebb pályánk, az biztos. Austinban rendben leszünk, Mexikóban maximális leszorítóerővel megyünk, de ott a ritka levegő csökkenti a légellenállást. Ez talán másoknak kedvez. Brazíliában a Red Bull és a Ferrari is nagyon erős lehet. De ki tudhatja ezt előre?” – latolgatta az esélyeket a brit.
A szavaiból következő döntetlen közeli eredmény mindenképpen az előnyben lévőnek kedvezne. Toto Wolff nem tart még egy, a mostanihoz hasonló nehéz helyzettől. „A szingapúri nehézségeink miatt nem kell aggódnunk. Az első tíz helyezett ugyanaz volt, mint Magyarországon, tehát a pálya nem feküdt nekünk. Meg kell értenünk, miért. A korábbi években is ugyanez történt Szingapúrban, aztán már a következő versenyre összpontosítottunk.”
Vettel már kétszer fordított rosszabb helyzetből
Sebastian Vettelt eközben kicsit sem foglalkoztatja a papírforma és az esélylatolgatás. „Teljesen mindegy, hogy papíron melyik pálya kinek fekszik. A végén csakis az számít, hogy Abu-Dzabiban ki lesz elöl” – mutatott rá. Szingapúri kiesése után pedig azt is hangsúlyozta: „Nem történt világvége, még lesz lehetőségünk.”
Ha valaki, ő pontosan tudhatja, miért nem lehet a papírforma alapján előre tervezni. Pályafutása során már kért alkalommal is fordított a mostaninál nagyobb ponthátrányból. 2010-ben hat futammal a vége előtt 31 ponttal volt lemaradva az akkor még éllovas Lewis Hamiltontól. Az utolsó versenyre Fernando Alonsóval szemben 15, Mark Webberrel szemben 7 pontos lemaradással érkezett, végül mégis őt koronázták világbajnokká. Két évvel később, 2012-ben 29 ponttal állt Alonso mögött hat versennyel a vége előtt, és akkor is sikerült fordítania.
Emellett érdemes kiemelni, hogy idén Hamilton is volt már 25 pontos hátrányban Monaco után, és most mégis ő vezeti a bajnokságot. Elég egy kiesés az eddig – a mezőnyből egyedüliként – valamennyi idei versenyen pontot szerző britnek, és a differencia máris újra 3 pontra olvadhat.
Technikai téren is előnyben a Mercedes?
Remény tehát mindig van, ám a statisztika és a történelem példái sok esetben ugyanúgy nem érnek semmit, ahogyan a papírforma. Vettel az említett két évben a legjobb autóban ült, s 2012-ben pedig egy év végére erősen visszaeső Ferrari volt az ellenfele. Ez esetben ilyen előnyről nem beszélhetünk. Sőt, azt sem lenne merészség kijelenteni, hogy pillanatnyilag éppen ő van hátrányban technikai szempontból, s Hamiltonnak is ezen előnnyel sikerült fordítania a 25 pontos hátrányról.
Ezt erősíti, hogy a legutóbbi tíz versenyből 6-ot Hamilton nyert meg, Vettelnek pedig ez idő alatt csak a két lassú pályán jött össze az első hely. Bár tény, hogy a papíron Mercedesnek kedvező Spában is a Ferrari mutatkozott gyorsabbnak vasárnap, a címvédő csapat számára nagy előnyt jelent az időmérős fölény, amely a szoros csata ellenére legtöbbször már a futam rajtja előtt őket hozza kedvezőbb helyzetbe. Ami egy kiélezett csatában akár döntőnek is bizonyulhat. Ez volt az alapja többek között a Belga Nagydíj megnyerésének is.
28 pont ide vagy oda, a Mercedes nem dőlhet hátra, a Ferrari pedig nem adhatja fel. Ez volt az üzenete a két csapat főnökének is. „Most sokkal nehezebb lett, de még nincs vége” – nyilatkozta Marurizio Arrivabene. „A versenycsapat, a maranellói gyár, de még a GT-részleg is dolgozik, mert szívügye a Ferrari. Ígérjük, hogy a legutolsó pillanatig harcolni fogunk, a legutolsó kanyarig. Nehéz lesz, de nem lehetetlen. Még nincs vége! Nagyon sajnálom a szurkolóinkat, de vissza fogunk térni! Bizonyítottuk, hogy jó az autónk, két kiváló versenyzőnk van, és az utolsó futam utolsó kanyarjáig harcolni fogunk. Együtt, mi és a versenyzőink.”
Mercedeses kollégája, Toto Wolff eközben arra figyelmeztetett, hogy éppen a kényelmesnek tűnő helyzetük jelentheti a veszélyt számukra. „Nem ejthetjük el a labdát, az viszont igaz, hogy a Ferrari helyében nem érezhetnénk kényelmesen magunkat huszonnyolc pontos hátránnyal. Bármelyik nézőpontból is nézzük ezt, úgy kell eljárnunk, ahogyan tettük az elmúlt években is: folytatnunk kell a munkát. Ünnepelni úgyis lesz még időnk, miután elvégeztük a munkát” – intett óvatosságra. És mérnökeit is figyelmeztette már. „Volt egy megbeszélésen James Allisonnal. Csak annyit mondott: »Huszonnyolc pont.« Erre én: »Igen, de nem szabad kiengednünk.«”
Niki Lauda szerint van okuk magabiztosnak lenni. „A huszonnyolc pont nem rossz. Eddig mindig csak két-három pont volt a különbség az egyik vagy a másik irányba. Ez egy kényelmes előny. Úgy fogalmaznék, egy kis elődöntő volt ez.”
Hamiltonnak lehet, Vettelnek már nem
Ezen előzetes döntésnek megvannak a pszichológiai előnyei is. Miközben Vetteléknek mostantól tilos óvatoskodniuk, és agresszíven támadniuk kell, s miközben már egyetlen hibát sem véthetnek, a Mercedesnek előnye tudatában már lesz lehetősége taktikázni és megfontolt döntéseket hozni.
Hogy egy milyen módon hat Hamilton hozzáállására? „Erről Lewist kéne megkérdezni, de nem hinném, hogy kiengedne” – vélekedett Wolff. „Úgy kell folytatnia, ahogyan eddig. Nem engedhet ki. Még van hátra hat verseny, ennyiszer huszonöt pont szerezhető. De nyilván jobb huszonnyolc pontos előnnyel, mint kevesebbel.”
Hamilton megerősítette, nem lesz kevésbé agresszív csak mert nagy az előnye. A lehetőség ugyanakkor adott előtte ahhoz, hogy az olyan helyzetekben, amilyen Vettel számára a szingapúri rajt volt, ne kelljen hasonlóan nagy kockázatot vállalnia, mint amibe a német belement. „Semmiképpen sem fogok változtatni, mivel amit eddig csináltam, úgy néz ki, működik. Ez a megfelelő elegye az agresszivitásnak és az óvatosságnak. Ez a recept bevált, ezért továbbra is ezt fogom használni” – bocsátotta előre a bajnoki éllovas.